
Είναι "φυσιολογικό" να μην ξέρω (καλά) ξένες γλώσσες;
Απόλυτα! Είναι δεδομένο ότι η πλειοψηφία των ανθρώπων είτε δεν ξέρει καθόλου ξένες γλώσσες είτε δεν τις ξέρει τόσο καλά που να μπορεί να ανταπεξέλθει στις σύγχρονες απαιτήσεις.
Οι λόγοι είναι πολλοί και ποικίλοι:
- Δεν τους χρειάστηκαν στο παρελθόν.
- Έκαναν ανεπιτυχείς απόπειρες να μάθουν (ιδιαίτερα στην παιδική και εφηβική ηλικία) και απογοητεύτηκαν. Η προσπάθεια να μάθει κανείς ξένες γλώσσες στην παιδική / εφηβική ηλικία, αντίθετα με ότι πιστεύουν ορισμένοι, είναι συχνά καταδικασμένη να αποτύχει ή να μείνει ημιτελής, καθώς το παιδί συνήθως αντιδρά στον "καταναγκαστικό" χαρακτήρα του εγχειρήματος, ενώ και οι αργοί ρυθμοί εκμάθησης σίγουρα δε βοηθούν.
- Μέχρι τώρα καλύπτονταν (ή θεωρούσαν ότι καλύπτονται) από μία μέτρια γνώση ξένων γλωσσών, η οποία όμως πλέον είναι ανεπαρκής.
- Δε χρειάστηκε μέχρι τώρα να πιστοποιήσουν τις γνώσεις τους αποκτώντας πτυχία όπως LOWER, PROFICIENCY, DELF, DALF, DELE, PLIDA,ZERTIFIKAT, τώρα όμως χρειάζεται.
Πώς θα μάθω γρήγορα, αποτελεσματικά και οικονομικά;
Ποιόν τρόπο εκμάθησης ξένων γλωσσών να επιλέξω;
Η πράξη έχει δείξει ότι η παρακολούθηση μαθημάτων ξένων γλωσσών σε ένα οργανωμένο περιβάλλον, όπως αυτό που παρέχουν οι σχολές, τα φροντιστήρια και τα κέντρα ξένων γλωσσών, έχει ταχύτερα αποτελέσματα, αρκεί οι υπηρεσίες του φροντιστηρίου να είναι επαγγελματικές και υψηλού επιπέδου.
Οι λόγοι που η εκμάθηση ξένων γλωσσών στο περιβάλλον ενός φροντιστηρίου, σχολής ή κέντρου ξένων γλωσσών είναι ταχύτερη, αποτελεσματικότερη και οικονομικότερη σε σχέση με οποιονδήποτε άλλο τρόπο εκμάθησης είναι πολλοί. Οι σημαντικότεροι είναι οι ακόλουθοι:
- Το οργανωμένο περιβάλλον και το συγκεκριμένο πρόγραμμα σπουδών που προσφέρει το φροντιστήριο, η σχολή ή το κέντρο ξένων γλωσσών διευκολύνει τους ενήλικες σπουδαστές να αποδώσουν το μέγιστο των δυνατοτήτων τους.
- Η επιστροφή στα θρανία υποβάλλει τους ενήλικες στο πνεύμα του σχολείου, με την καλή έννοια του οργανωμένου και συγκροτημένου χώρου μάθησης.
- Η επαφή με άλλους ενήλικες που επίσης μαθαίνουν ξένες γλώσσες βοηθά την όλη προσπάθεια.
- Η ύπαρξη σταθερότητας στο πρόγραμμα περιορίζει τις απουσίες. Ταυτόχρονα, εάν ο σπουδαστής χάσει μαθήματα, ένα καλά οργανωμένο κέντρο ξένων γλωσσών έχει τη δυνατότητα να του τα αναπληρώσει.
- Η παροχή του εκπαιδευτικού έργου και η υποστήριξη από τη διεύθυνση σπουδών και τους καθηγητές του φροντιστηρίου είναι συνεχής και όχι περιστασιακή / ευκαιριακή.
- Το φροντιστήριο είναι οικονομικότερο σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη μορφή εκμάθησης, αφού οι σπουδαστές μοιράζονται το κόστος της εκπαίδευσης. Μάλιστα, όσο πιο πολλούς σπουδαστές έχει ένα κέντρο ξένων γλωσσών, τόσο καλύτερες τιμές μπορεί να προσφέρει. Άρα, τα φροντιστήρια που έχουν ως αρχή το "λίγα από πολλούς" σίγουρα αποτελούν πιο συμφέρουσα λύση σε σχέση με αυτά που έχουν ως αρχή το "πολλά από λίγους".
Γιατί χρειάζομαι βελτίωση εφόσον ήδη διαθέτω βασικές γνώσεις μίας ή περισσότερων ξένων γλωσσών;
Συνήθως προσπαθούμε να μάθουμε ξένες γλώσσες κατά τη διάρκεια της παιδικής μας ηλικίας, πηγαίνοντας σε κάποια σχολή, φροντιστήριο ή κέντρο ξένων γλωσσών. Για τους λόγους που εξηγήσαμε πριν, η προσπάθεια αυτή συχνά παραμένει ημιτελής.
Ακόμη και αν μάθαμε σχετικά καλά μία ή περισσότερες ξένες γλώσσες στην παιδική μας ηλικία, δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι μεγαλώνοντας θα έχουμε πάντα τις ευκαιρίες να τις εξασκούμε και να τις βελτιώνουμε με τη χρήση και την εξάσκηση. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αρχίσουμε σταδιακά να τις ξεχνάμε και να χάνουμε την επαφή μας με αυτές.
Ως αποτέλεσμα, οι απαιτήσεις στο εργασιακό μας περιβάλλον σε ό,τι αφορά το επίπεδο γνώσης ξένων γλωσσών είναι στις περισσότερες περιπτώσεις υψηλότερες από το δικό μας επίπεδο γνώσεων.
Ένα ακόμα ζήτημα είναι η ανάγκη απόκτησης από έναν ενήλικο πιστοποιήσεων για τις ξένες γλώσσες τις οποίες γνωρίζει, προκειμένου να αποδεικνύεται κατά τρόπο αδιαμφισβήτητο η γλωσσομάθειά του. Η κινητικότητα στην αγορά εργασίας είναι πλέον δεδομένη και ο νέος εργοδότης είναι σίγουρο ότι δε θα ικανοποιηθεί σε καμία περίπτωση με προφορικές διαβεβαιώσεις και αόριστες, γενικόλογες αναφορές περί "καλής γνώσης" μίας ή περισσότερων ξένων γλωσσών. Με βάση τα σημερινά δεδομένα και απαιτήσεις, τα διπλώματα που θα πρέπει να κατέχει κάποιος δεν μπορεί να είναι άλλα από αυτά που αντιστοιχούν στην Άριστη Γνώση της γλώσσας (επίπεδο C2) σύμφωνα με το Common European Framework of Reference for Languages (CEFR). Βέβαια, εάν δε διαθέτουμε οποιοδήποτε πτυχίο ξένης γλώσσας, η απόκτηση ενός πτυχίου που αντιστοιχεί στην απλώς Καλή Γνώση της γλώσσας (επίπεδο Β2) είναι μία καλή αρχή.
Πού χρειάζονται οι ξένες γλώσσες και η πιστοποίηση γνώσεων ξένων γλωσσών;
Ξένες γλώσσες και εύρεση εργασίας
Ανέκαθεν η εύρεση εργασίας ήταν μία περιπέτεια. Σήμερα όμως, περισσότερο από ποτέ, όποιος αναζητά εργασία πρέπει να είναι οπλισμένος με όσο το δυνατόν περισσότερα εφόδια. Ένα από τα απαραίτητα εφόδια, είναι η (τουλάχιστον) καλή γνώση όσο το δυνατόν περισσότερων ξένων γλωσσών, εξαιρουμένων των Αγγλικών όπου η καλή γνώση θεωρείται πλέον εντελώς ανεπαρκής και όλοι σχεδόν οι εργοδότες ζητούν άριστη γνώση (Proficiency).
Δεν είναι λοιπόν απορίας άξιο που όλο και περισσότεροι ενήλικες θέλουν να μάθουν ξένες γλώσσες ή να βελτιώσουν όσες ήδη γνωρίζουν σε κάποιο βαθμό. Συνειδητοποιούν ότι η πολύ καλή γνώση ξένων γλωσσών είναι ένα απαραίτητο εφόδιο στην αναζήτηση της επόμενης εργασίας τους.
Ξένες γλώσσες και ιδιωτικός τομέας
Στις περισσότερες επιχειρήσεις η γνώση ξένων γλωσσών είναι πλέον απαραίτητη προϋπόθεση για την εύρεση (αλλά και τη διατήρηση) μίας θέσης εργασίας καθώς και για τη μισθολογική και ιεραρχική εξέλιξη. Ανάλογα με τη θέση, το ζητούμενο επίπεδο γνώσης είναι από καλό έως άριστο.
Ξένες γλώσσες και δημόσιος τομέας
Η πλήρωση θέσεων εργασίας στο δημόσιο τομέα γίνεται μέσω διαγωνισμών που διοργανώνει το ΑΣΕΠ. Σε όλες σχεδόν τις περιπτώσεις, η κατοχή πιστοποίησης γνώσης ξένης γλώσσας σε πολύ καλό ή άριστο επίπεδο είναι απαραίτητο προσόν.
Ξένες γλώσσες και αυτοαπασχολούμενοι ή ελεύθεροι επαγγελματίες
Όταν είσαι αυτοαπασχολούμενος ή ελεύθερος επαγγελματίας, γνωρίζεις ότι πρέπει να βασίζεσαι αποκλειστικά στις δικές σου δυνάμεις και γνώσεις. Θα πρέπει να μπορείς να αναζητήσεις πληροφορίες, να βρεις νέες ευκαιρίες. Αν μάλιστα θέλεις να δραστηριοποιηθείς σε διεθνές επίπεδο μέσω του internet, τότε η γνώση ξένων γλωσσών είναι απαραίτητη.
Ξένες γλώσσες και διαδίκτυο (internet)
Το μεγαλύτερο ποσοστό των χρήσιμων πληροφοριών που μπορούμε να βρούμε μέσω του internet είναι σε μία από τις πέντε πιο διαδεδομένες Ευρωπαϊκές γλώσσες (Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά, Ισπανικά, Ιταλικά). Επομένως, όσοι γνωρίζουν (καλά) μία ή περισσότερες από αυτές τις γλώσσες έχουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε σχέση με όσους δεν τις γνωρίζουν.
Ποιες ξένες γλώσσες να μάθω;
Μαθαίνοντας δύο ή περισσότερες από τις πλέον διαδεδομένες Ευρωπαϊκές γλώσσες (Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά, Ισπανικά, Ιταλικά) είμαστε σίγουρα καλυμμένοι για τη συντριπτική πλειοψηφία των επικοινωνιακών καταστάσεων τις οποίες θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε. Φυσικά, υπάρχουν και άλλες σημαντικές γλώσσες, αλλά στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων οι άλλοι λαοί, ειδικά οι εκτός Ευρώπης - γνωρίζοντας και τις μεγάλες δυσκολίες που συνήθως παρουσιάζει η εκμάθηση της γλώσσας τους για τους Ευρωπαίους - μιλούν μία ή περισσότερες από τις πέντε προαναφερθείσες γλώσσες.
Συμβουλές προς ενήλικες για επιλογή σχολής ξένων γλωσσών
Αν ψάχνεις σχολή, φροντιστήριο, ή κέντρο ξένων γλωσσών για ενήλικες, θα βρεις χρήσιμες τις ακόλουθες συμβουλές:
- Φρόντισε η σχολή να είναι εύκολα προσβάσιμη με τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
- Επίλεξε μία σχολή, φροντιστήριο ή κέντρο ξένων γλωσσών που να ειδικεύεται και να έχει εμπειρία στη διδασκαλία ξένων γλωσσών σε ενήλικες. Τα περισσότερα "συνοικιακά" φροντιστήρια ασχολούνται μόνο περιστασιακά.
- Εγγυημένο αποτέλεσμα και οικονομία: Φρόντισε να βρεις μία σχολή ξένων γλωσσών που να συνδυάζει τα χαμηλά δίδακτρα με τα εγγυημένα αποτελέσματα.
- Πιστοποίηση. Βεβαιώσου ότι η σχολή είναι νόμιμη, αδειοδοτημένη από το Υπουργείο Παιδείας. Μόνο τα νόμιμα κέντρα ξένων γλωσσών είναι αδειοδοτημένα. Ζήτα να σε διαβεβαιώσουν ότι πρόκειται για νόμιμο κέντρο ξένων γλωσσών. Ζήτα να σου δείξουν την άδεια λειτουργίας πριν γραφτείς, εάν έχεις αμφιβολία. Εάν η σχολή δεν είναι νόμιμη, τότε σίγουρα δεν έχεις κανένα απολύτως εχέγγυο ποιότητας.
- Οικονομία χρόνου. Είσαι ενήλικος. Δεν έχεις χρόνο για χάσιμο. Μάθε πόσο διαρκεί το πρόγραμμα που σε ενδιαφέρει σε διάφορες σχολές, σύγκρινε και διάλεξε τη σχολή που σου προσφέρει το πιο σύντομο χρονοδιάγραμμα, αρκεί να συνοδεύεται από γραπτές εγγυήσεις. Βεβαιώσου ότι η σχολή δεν κάνει αντιεκπαιδευτικές περικοπές ωρών για να μειώσει το κόστος της.
- Βεβαιώσου ότι παίρνεις πραγματικές υπηρεσίες για όλες τις ώρες μαθημάτων που πληρώνεις και όχι υποκατάστατα ("αυτοδιδασκαλία", "εργαστήρια") που μπορεί να χρησιμοποιεί κάποια σχολή για να μειώσει το κόστος της, εσένα όμως δε σου προσφέρουν τίποτα απολύτως. Ζήτα να σε διαβεβαιώσουν ότι όλες οι ώρες μαθημάτων που σου προσφέρουν είναι ώρες πραγματικής διδασκαλίας με καθηγητή.
- Βεβαιώσου ότι σε προετοιμάζουν για αναγνωρισμένα / έγκυρα πτυχία και όχι για οποιαδήποτε άλλα υποδεέστερα, χαμηλότερης βαθμίδας ή περιορισμένης αναγνωρισιμότητας πιστοποιητικά. Επιπλέον, οι εργοδότες ζητούν πιστοποιητικά που να αποδεικνύουν ότι ο υποψήφιος συνεργάτης διαθέτει γλωσσικές δεξιότητες και στους τέσσερις τομείς χρήσης μίας ξένης γλώσσας (παραγωγή προφορικού λόγου, παραγωγή γραπτού λόγου, κατανόηση προφορικού λόγου, κατανόηση γραπτού λόγου).
- Μην πέσεις στην παγίδα του τεστ κατάταξης. Δεν αποδεικνύει απολύτως τίποτα, αντίθετα κάποιοι το χρησιμοποιούν ως δικαιολογία για να σε βάλουν όπου θέλουν αυτοί, σε όποιο ωράριο και επίπεδο έχουν τμήμα.
- Ζήτα να σου πουν συγκεκριμένα ωράρια και χρόνο έναρξης. Αν αρχίσουν να σου λένε ότι έχουμε "απ' όλα", επίμεινε να γίνουν πιο συγκεκριμένοι. "Έχουμε απ' όλα", εφόσον δε γίνεται αναφορά σε συγκεκριμένα ωράρια και χρόνο έναρξης, συνήθως σημαίνει "δεν έχουμε τίποτα". Κατά τον ίδιο τρόπο, το "όλα τα τμήματα είναι συμπληρωμένα" συνήθως σημαίνει "δεν έχουμε καθόλου τμήματα". Ποιος δε θα ήθελε να εγγράψει έναν καινούριο σπουδαστή και μάλιστα σε μία περίοδο οικονομικής κρίσης, όπως αυτή που διανύουμε; Επίσης, αν σου πουν ότι "έχουμε θέσεις μόνο στο τάδε τμήμα / ωράριο" διάβαζε συνήθως: "μόνο αυτό το τμήμα / ωράριο έχουμε".
- Εμπιστεύσου μία σχολή που είναι μεγάλη / έχει πολλούς μαθητές και λειτουργεί πολλά χρόνια. Οι πολλοί σπάνια κάνουν λάθος, ειδικά σε βάθος χρόνου. Αντίθετα, μία σχολή που είναι μικρή, αν και λειτουργεί πολλά χρόνια, δημιουργεί εύλογα ερωτηματικά, καθώς, εάν προσέφερε υψηλού επιπέδου υπηρεσίες, λογικά θα είχε αναπτυχθεί. Ο ίδιος σκεπτικισμός λογικά θα πρέπει να υπάρξει και απέναντι σε μία πολύ καινούρια σχολή. Η εμπειρία δεν έχει υποκατάστατα, ειδικά στον τομέα της εκπαίδευσης.
Είστε ενήλικος; Εδώ θα βρείτε τις Καλύτερες Προσφορές για Ξένες Γλώσσες!!
Καλώς ήρθατε!
Εδώ θα βρείτε τις καλύτερες προσφορές για να μάθετε ξένες γλώσσες.